Mørketur

Til Oslo Sentrum

Hva med en fottur til sentrum av hovedstaden? Turen til Oslos geografiske midtpunkt befinner seg langt fra Karl Johan!

Dette blir en tur som kanskje går i en litt annen retning enn du skulle tro. For hovedstadens geografiske midtpunkt befinner seg slett ikke i traktene ved Karl Johan, men derimot i Nordmarka. Så du får gjøre deg klar for en skogstur! Turen kan også gås med hodelykt i høstmørket for en mer spennende opplevelse.

Start på Nordberg

Vi starter midt i bebyggelsen på Nordberg, nærmere bestemt ved busstoppet Nordberghjemmet i Carl Kjelsens vei. Herfra følger vi blåmerket sti mot nord. Hele turen går forøvrig i en blåmerket trasé, så det er lett å finne frem. Vi krysser en bilvei, og når stien deler seg, holder vi til venstre opp en bakke. Nå legger vi boligområdene bak oss, og fortsetter gjennom skogen i lett terreng.

Etter en stund ser vi Svartkulp på venstre side. Vi kommer innom en skiløypetrasé, og følger skiltingen videre i retning Ullevålseter. Snart er vi nede på grusvei. Dette er Ankerveien, som ble bygget for å frakte jern fra Bærums Verk til Maridalen. Den sto ferdig i 1793.

Et perfekt sted for rastepause

Vi tar til venstre, og etter noen titalls meter er vi fremme ved målet – hovedstadens geografiske midtpunkt. Rundt oss har vi skog, og på høyre side ligger Nedre Blanksjø. Det er ingenting her som minner om en storby, men vi er altså midt i Oslo. Ved vannet er det benker og bord, og fint å raste. Hva med et bad? Kanskje det også frister å slå opp teltet og tilbringe natten i byens ”hjerte”?

Første del av tilbaketuren går i samme spor som vi kom. Men der stien deler seg, følger vi skiltingen mot Grinda. Snart får vi Svenskemuren på høyre side, en mur som tidligere avgrenset Nordberg gårds utmark. Muren ble angivelig reist av svenske krigsfanger i årene 1808-1809, derav navnet. Vi følger Svenskemuren på mesteparten av den strekningen som gjenstår gjennom skogen, frem til Grinda. Ved Grinda er vi tilbake i bebyggelsen igjen, og holder til høyre i Peder Ankers vei forbi Korsvoll skole. Etter en stund kommer vi inn på den blåmerkede traseen vi fulgte fra start, og dermed er vi straks tilbake der turen startet.

Oslos geografiske midtpunkt

Kartverket har beregnet at Oslos geografiske sentrum ligger ved Nedre Blanksjø. Oslo kommune utlyste i 2013 en konkurranse om hvordan midtpunktet skulle synliggjøres. Billedkunstner Jon Gundersen vant med skulpturen ”Ta på Oslos balansepunkt”, som viser et omriss av kommunen i nordmarkitt og med selve midtpunktet i groruditt. Skulpturen veier mellom 3,5 og 4 tonn. Den er litt over to meter på det lengste og 80 centimeter høy. I 2014 ble skulpturen avduket under en markering der blant annet kunstneren selv, dronning Sonja og daværende ordfører Fabian Stang var til stede.

Turbeskrivelsen er hentet fra boken "Fotturer i Oslomarka" av Olav Harlem, Erik Unneberg og Eivind Molde (2017)

Mørketur

Torsdag 19. oktober arrangerer Skiforeningen Mørketur sammen med Kvikk Lunsj ved Nedre Blanksjø. Les mer om mørketuren her.

Affiliates