Holmenkollmarsjen

Kickstart med helgekurs

For de aller ivrigste starter skisesongen allerede i november. Og det gjelder ikke bare eliteløperne.

For eliteløperne i langrennssporet starter skisesongen for alvor allerede i november, men i dag er de ikke alene om å reise til fjells for å gå på "tidligsnø". Skiforeningen har arrangert langrennssamlinger på Skeikampen siden vinteren 2010. De siste årene har vi opplevd en sterk økning i antall deltakere, og det er langt flere enn landslagsløperne som søker seg til fjellet så fort de første skisporene er klare.

Les mer og meld deg på helgekurs her

En av deltakerne som har vært med på helgeskisamling i november, og som reiste helt fra Tromsø for å spenne på seg skiene så tidlig som mulig, var Trine Jakobsen. Hjemme i Nord-Norge har hun ikke tilgang til skikurs i ukedagene, derfor er helgene eneste alternativ.

Da jeg deltok på helgesamlingen traff jeg mange som hadde vært med både tre og fire ganger tidligere. Jeg husker at jeg ikke skjønte vitsen med å delta flere ganger, men nå er jeg der altså selv. Jeg har blitt hekta!

Jakobsen beskriver helgesamlingen som en stor vitamin-innsprøytning. En av de positive tingene hun trekker frem fra samlingen, er at man får mulighet til å møte folk fra hele lander som har samme interesse som en selv. Her er folk i alle aldre og nivåer.

Vi er opptatt av de samme tingene, deler skierfaringer og utveksler opplevelser når det gjelder teknikk, smøring og skiutstyr. Det gir grobunn til mange nye ideer, tips og triks, og man stifter nye bekjentskaper, siden man bor på samme hotell og spiser sammen.

Jakobsen reiser til fjells og blir med på langrennssamling så fort snøen melder sin ankomst i november fordi det for henne er viktig å komme i gang så tidlig som mulig, da langrenn er hennes store lidenskap. Hun er ikke kun opptatt av å komme i gang med terping av teknikk og skitrening. Det er like viktig for henne komme seg ut i skisporet og være ute i vinter landskapet. Her føler hun at hun kan oppleve den friheten og avkoblingen fra hverdagsstresset som en skitur gir. For Trine og andre skientusiaster er det en drøm om skisesongen kan vare fra november til mai.

Jakobsen mener det beste med å delta på et helgekurs i langrennsteknikk er muligheten til å sette av tid til å konsentrere seg om seg selv og sin egen lidenskap, som hun mener de fleste bør unne seg. I tillegg til å lære om smøring, skiutstyr og teknikk, både teoretisk og praktisk, syns hun det er positivt at deltakerne blir delt inn i grupper etter nivåene "litt øvet" og "vederegående", slik at alle blir sett og får tilpasset instruksjon ut i fra sine skiferdigheter.

Jeg må også nevne hvor flott det var på Skeikampen. Man tar på seg skiene på utsiden av hotellet og går rett ut i løypene som leder deg på ski over høyfjellet i flotte oppkjørte spor. Det var en helt utrolig fin opplevelse som jeg aldri tidligere har opplevd. I Nord-Norge i november er det mørkt og solen er borte. Oppkjørte skispor på høyfjellet er heller ikke vanlig, vi må tråkke spor selv.

MELD DEG PÅ HELGEKURS HER

Affiliates