Ski eller sykkel i helgen? Valget er ditt!

Nå har du valget mellom å benytte siste rest av skiføret i Marka eller ta fram sykkelen.

Foto: Morten Biong

Våren er en fin tid for skiturer i de høyreliggende områdene i Marka hvor snøen gjerne ligger til langt ut i mai. Det er fortsatt skiføre flere steder, samtidig som flere av de brøytede skogsbilveiene begynner å bli snø- og isfrie.

Førerapport 1. april:

I dag, fredag 1. april, er det pent vær og temperaturer mellom -10 og -2 grader på morgenen. Det ligger fortsatt snø i høyereliggende strøk, men skiføret begrenser seg nå stort sett til løyper som går på skogsbilveiene. Det har vært kaldere et par dager og alt vannet som har vært i Marka har stort sett tørket opp. Det gir fine forhold der vi får frest opp løypene nå. Forholdene i Marka er veldig variable, med alt fra fine forhold i nypreppede løyper til områder med ren is og helt snøfrie partier, så skal du på vårskitur gjennom Marka må du være forberedt på litt av hvert. Best forhold er det i Vestmarka ut fra Skoglund, Krokskogen ut fra Skansebakken og Ringkollen, Nordmarka syd ut fra Movatn, Nordmarka nord ut fra Svartbekken og Mylla og Romeriksåsene ut fra Brovoll og Sjonken. Du finner også skiføre andre steder, men du må regne med stedvis bare partier og mye is. Les mer om forholdene i de ulike markene her:

Føremeldingen

Dette bildet er fra Svartbekken fredag 1. april. Svartbekken vil være et fint alternativ for skiturer i helgen. Artikkelen fortsetter under bildet.

Lyst til å ta frem sykkelen?

Lengselen etter sykkelen er et sikkert vårtegn. Som nevnt begynner flere av de bynære skogbilveiene i Marka å bli bare. Dette gjelder særlig skogbilveiene som har blitt brøytet gjennom vinteren. Det rapporteres om at sykkelruta Maridalen - Kikut - Sørkedalen så og si er helt snø- og isfri. Denne turen turen kan du lese mer om her. Husk at bollene og kakaoen på Kikut står klare og venter på deg!

Dette bildet er fra Kikut fredag 1. april. Maridalen - Kikut - Sørkedalen er et hot tips om du vil teste sykkelen i helgen.

Affiliates