Fakta om føremeldingen

Oppdatert løypekart med preppestatus døgnet rundt. Førerapporter fra Skiforeningen og et sekstitalls kommuner, idrettslag og løypelag. Skiforeningens føremelding holder deg à jour gjennom hele skisesongen!

Føremeldingen finner du på forsiden av Skiforeningens nettsider, eller ved å gå direkte til www.skiforeningen.no/marka/fore. Herfra kan du klikke deg videre til føremelding for de enkelte områdene.

Oppdatert løypekart med prepareringsstatus finner du også her, eller ved å gå direkte til www.skiforeningen.no/marka/tpl/. Dette er et "sømløst" kart med store mengder informasjon.

Du finner føremelding og kart også i Skiforeningens app.

Dette er føremeldingen

• En helhetlig presentasjon av hvordan skiføret er i Oslomarka, Mossemarka, Follomarka, Nesoddmarka, Hurummarka, Hadelandsåsene, Gjøvik, Toten, Land, Nannestad, Hurdal, Nes og Eidsvoll. Oslomarka består av områdene Kjekstadmarka, Vestmarka, Bærumsmarka, Krokskogen, Nordmarka, Lillomarka og Gjelleråsen, Romeriksåsene, Østmarka og Sørmarka.
  • Dekker mesteparten av løypenettet fra Moss og Hurum i sør til Eidsvoll, Toten og Dokka i nord - til sammen rundt 4900 kilometer med løyper.
  • Viser føreforholdene på tvers av kommunegrensene og uavhengig av hvem som preparerer.
  • Bygger på rapporter fra flere enn 60 kommuner, idrettslag og løypelag.
  • Består av en kort tekst som beskriver forholdene og av lister med ca. 1300 løyper, gruppert på områder, der man kan se om løypa prepareres i dag, er preparert i går eller tidligere (dato oppgis).
  • Preppestatus vises også på topografisk kart (ulike farger angir preppestatus).
  • På kartet kan man klikke på løypetraseen og bl.a. få opp siste preppedato, hvem som er ansvarlig for å preparere løypa – og de ferskeste førerapportene fra området.
  • Kartet er "sømløst", dvs. at man kan flytte det fra område til område og hele tiden finne oppdatert informasjon.
  • Ferske førerapporter legges ut hver morgen og oppdateres fortløpende utover dagen. Løypenes preppestatus oppdateres hele døgnet.
  • En egen føreoversikt viser i hvilke områder det er skiføre (preparerte løyper).
  • Er en del av Markadatabasen – gir derfor tilgang til store mengder tilleggsinformasjon, som turforslag, bilder, informasjon om steder i området, presentasjon av stuer/hytter inkl. oversikt over åpningstider - og mye mer.
  • God profilering av området/kommunen og av de som preparerer (bl.a. er det lenker til preppeansvarlig fra alle løypesider).

Når mange

Dekker et stort område

Skiforeningens føremelding dekket i utgangspunktet Oslomarka og Follomarka. Men nå kan du finne oppdatert informasjon om føreforholdene i størstedelen av området mellom Moss og Hurum i sør og Eidsvoll og Dokka i nord. Den største tilveksten av nye samarbeidspartnere har kommet fra 2007.

• Vinteren 2007-2008 kom Hadelandsåsene med i føremeldingen. Fram til 2010 kom også Toten, Land og Gjøvik med.
  • Vinteren 2010-2011 sluttet bl.a. Eidsvoll kommune, Feiring IL og Gjelleråsen IF seg til.
  • Vinteren 2011-2012 ble løypene i Rælingen (Rælingen kommune), Vestby (Vestby Skiløypeutvalg), Nesoddmarka (Nesodden kommune), Hurummarka (Hurum Turistforening, Holmsbu IF, Huringen IF), Kråkstad-Skotbu-Tomter-området (Kråkstad IL, Hobøl idrettslag), Hurdal (Hurdal Hele Året), Nes (Fenstad Skiklubb, Steinsjøens venner, Halmsås & omegn skilag og Nes skianlegg) samt noen flere løyper i Svea-området (Svea Skilag) lagt inn, og ble dermed også en del av føremeldingen.
  • Nye i sesongen 2012-2013: Mossemarka (Moss skiklubb), løypenettet i Østsinniåsen nordøst for Dokka (Nordre Land IL), Nannestad/Maura/Nordåsen (Nannestad og Bjerke løypekjørerlag), Tingelstad (Tingelstad IF), Jaren IL, Brandbu IF, Finnkollen IL og Nordre Eidsvoll IL.
  • Nye i sesongen 2013-2014: Haugsbygd Idrettsforening, Åskameratene U&IL, Norderhov UIL, Hakadal IL, Totenåsløyper AS, Styri og omegn vel.
  • Ny i sesongen 2014-2015: Bjørndal IF, Markaskolen, Kolbukameratene, Moen Sportsklubb, Vestre Gran IL.
  • Se oppdatert oversikt på denne siden.

Flere bilder