- Søk - Liste

Rapport fra første dag med skiføre:

[#1930] - Ut på tur »» , tema: Det første skiføret »»

[ Først publisert: 07.12.2011 17:57, sist endret 07.12.2011 18:47 ]

Oslo, 07.12.2011 17:57

Da kom endelig snøen, litt senere enn i fjor og i forfjor, men absolutt ikke unormalt sent, og til gjengjeld kom det så mye at det ble skiføre flere steder. Markadatabasens automatiske systemer samlet inn denne informasjonen og presenterte den som føremelding til glede for de mange som hadde ventet sååå lenge ...

Ja, mange hadde ventet på dette, også Skiforeningens løypebaser og de andre preppeorganisasjonenes løypepersonell. Det førte til at blankpolerte løypemaskiner rullet ut i løypenettet flere steder, mens snøscootere ble brukt andre steder.

Oslo kommune preparerte f.eks. mange av sine løyper på skogsbilvei i Østmarka og i Nordmarka syd, totalt 19 løyper. Skiforeningens løypebaser greide å preppe litt nord i Nordmarka, i Vestmarka, på Krokskogen (Sollihøgda og Ringkollen) og i Bærumsmarka.

Rapporter fra Østmarka sier at det var få som greide å benytte seg av løypene denne fine desemberdagen, men løypene var helt greie å gå i. Mange av de preppete løypene er lysløyper, så antagelig blir det bra kveldsbesøk i lysløypene i Østmarka og i lysløypa mellom Frognerseteren og Ullevåleter.

Mere snø er meldt så flere løyper kan fort bli tilgjengelig, følg med i føremeldingen og god skivinter!

Flere bilder knyttet til denne artikkelen