Rapport fra første dag med skiføre:

Da kom endelig snøen, litt senere enn i fjor og i forfjor, men absolutt ikke unormalt sent, og til gjengjeld kom det så mye at det ble skiføre flere steder. Markadatabasens automatiske systemer samlet inn denne informasjonen og presenterte den som føremelding til glede for de mange som hadde ventet sååå lenge ...

Ja, mange hadde ventet på dette, også Skiforeningens løypebaser og de andre preppeorganisasjonenes løypepersonell. Det førte til at blankpolerte løypemaskiner rullet ut i løypenettet flere steder, mens snøscootere ble brukt andre steder.

Oslo kommune preparerte f.eks. mange av sine løyper på skogsbilvei i Østmarka og i Nordmarka syd, totalt 19 løyper. Skiforeningens løypebaser greide å preppe litt nord i Nordmarka, i Vestmarka, på Krokskogen (Sollihøgda og Ringkollen) og i Bærumsmarka.

Rapporter fra Østmarka sier at det var få som greide å benytte seg av løypene denne fine desemberdagen, men løypene var helt greie å gå i. Mange av de preppete løypene er lysløyper, så antagelig blir det bra kveldsbesøk i lysløypene i Østmarka og i lysløypa mellom Frognerseteren og Ullevåleter.

Mere snø er meldt så flere løyper kan fort bli tilgjengelig, følg med i føremeldingen og god skivinter!

Flere bilder

Ut på tur - eldre nyheter

26 Nov 2011

Mens vi venter ..

Av Steinar Kjærnsrød | Ut på tur

Mange lurer nok på om vi er ferdige med de gode snevintrene siden det fortsatt ikke er veldig vinterlig. Men det er ikke så mange år siden det heller ikke var føre på denne tiden. Og et annet år var det litt føre i november, men så dårlig til nærmere slutten av desember. Osv. Alt dette vet Markadatabasen og kan fortelle deg med noen tastetrykk, prøv selv.

18 Nov 2011

Snart klart til start på Lygna!

Av Redaksjonen | Ut på tur

Skimulighetene har latt vente på seg, men vi har vel vært godt vant de siste årene? Nå har imidlertid kuldegradene kommet og snøproduksjon er i gang flere steder. På Lygna er det nå like før vi kan spenne på oss skiene.

10 Nov 2011

Alt k(l)art!

Av Redaksjonen | Ut på tur

I disse dager ferdigstilles produksjonen av nye oversiktskart over skiløypene i Marka. Det er laget 16 forskjellige kart som dekker området fra Snertingdal i nord til Moss i syd. Kartene trykkes i et opplag på 65.000 og deles ut gratis til alle medlemmer av Skiforeningen via neste nummer av Snø & Ski.