Ny app: Føremelding og kart rett i lomma

Få oversikten over skiføret rett i lomma! Skiforeningens nye app byr på løpende oppdatert preppestatus og nedlastbare kart. Utgangspunktet er Skiforeningens populære føremelding.

Appen iMarka gir deg oppdatert informasjon om skiføret i hele Oslomarka og store turområder sør og nord for hovedstaden – fra Moss i sør til Gjøvik i nord. Den omfatter med andre ord det samme området som dekkes av føremeldingen på nett.

Appen er utviklet av Geodata for Skiforeningen. Den ble lansert for iOS 16.12.2014, og for Android-telefoner 23.01.2015. Målet har vært å lage en brukervennlig app som er enkel å bruke også når man står ute i skisporet. Den erstatter iMarka Pro.

• Kart: Ved hjelp av mobilens GPS plasserer kartet seg automatisk der du befinner deg. I tillegg til løyper med prepareringsstatus finner du også serveringsstedene på kartet. Trykk på et serveringssted, og du ser åpningstidene dersom de er lagt inn. Søk for å finne et annet sted. Fra menyvalget oppe til høyre kan du hente fram sykkelkart i stedet for løypekart.
  • Offline: Fra menyvalget Offline kan du laste ned kart for de ulike områdene. På den måten vil du alltid ha et kart tilgjengelig, selv om du er på tur i områder med lite eller ingen dekning. De nedlastede kartene er oversiktlige, med mulighet for å zoome ut og inn etter behov. I tillegg fungerer stedssøket også i nedlastet versjon. Last ned det kartet du ønsker, dra Offline-knappen til høyre, og du vil se kartene for de områdene du har lastet ned når du går tilbake til kartvisningen.
  • Føremelding: Her ser du teksten i føremeldingen, og kan så velge det området du er interessert i for å se føremelding for dette området. Velg Vis i kart, og få opp løypekart med oppdatert preppestatus for det aktuelle området. Du kan evt. dra kartet til et annet område for å se kart med preppestatus der.

Du finner iMarka i App Store og i Google Play. Mer informasjon fra Skiforeningen - og fra Geodata.

Flere bilder