Nittedal på langs

To flate mil gjennom kulturlandskapet. I den ene enden har du bussen (og Lillomarka) og i den andre enden toget (og Nordmarka).

Denne turen er en fin måte å bli kjent med bygda og kulturlandskapet på. Her er det nesten fritt for granskog, men desto mer åker, eng og bebyggelse. Underveis passerer du både en kirke, et postkontor og utegående hester.

Nittedal på langs-løypa består av tre del-strekk, hvis du vil sjekke prepareringsstatus for traseen:

Mange turkombinasjoner

Traseen gir mange kombinasjonsmuligheter: Du kan for eksempel ta toget til Elnes og gå sørover mot Slattum, hvor du kan ta bussen hjem. Vil du heller gå nordover, kan du kan ta bussen til Slattum og gå nordover mot Elnes, og ta toget hjem derfra.

Men siden hver ende av traseen går inn i Marka, kan du jo også skjøte på med litt mer tur: Ved Slattum kan du gå videre inn i Lillomarka, og ved Elnes kan du gå inn i Nordmarka. En motsatt variant er å starte et helt annet sted, kanskje langt til skogs, og avslutte turen med å gå Nittedal på langs.

Hvilken retning?

Nittedal på langs-turen er flatest i Elnes-enden av traseen, og mot Slattum er den mer kupert opp og ned ad jorder. Psykologisk er det kanskje lettest å gå fra Slattum mot Elnes, men på den annen side får du solen i ansiktet hvis du går den andre veien. Det er vel heller ingen grunn til å legge skjul på at bussen ved Slattum har hyppigere avganger mot Oslo, enn toget fra Elnes.

Servering underveis: Kiwibutikken på Tøyenhaugen

Flere bilder

Ut på tur - eldre nyheter

10 Jan 2012

Prosessene bak Skiforeningens føremelding

Av Redaksjonen | Ut på tur

Føremeldingen leses daglig av 15-20.000 mennesker og mange er interessert i enda mer presis og tidligere informasjon om hvilke løyper som skal preppes og er preppet. I denne artikkelen forklares prosessene som ligger til grunn for føremeldingen og hva slags informasjon Skiforeningen formidler knyttet til føremeldingen.

29 Des 2011

Fakta om føremeldingen

Av Redaksjonen | Ut på tur

Oppdatert løypekart med preppestatus døgnet rundt. Førerapporter fra Skiforeningen og et sekstitalls kommuner, idrettslag og løypelag. Skiforeningens føremelding holder deg à jour gjennom hele skisesongen!

29 Des 2011

Fakta om Markadatabasen

Av Redaksjonen | Ut på tur

Skal du ut på tur i Marka? Markadatabasen er et utmerket startsted! Her kan du gjøre deg kjent med turområdene, se på bilder og studere kartet. Skiforeningens nettportal dekker hele eller deler av 37 kommuner på det sentrale Østlandet.