Speaker Kjell Erik Kristiansen

Stemmen: Her er han, mannen du garantert har hørt, men kanskje ikke sett?

Nå heter det arenaproduksjon og totalkonsept og han sammenligner et idrettsarrangement med en radioproduksjon der alt må være på plass: Programleder/speaker, reportere i løypa og i målområdet, musikk og forhåndsproduserte innslag; alt dette for å tilfredsstille et stadig mer kresent og krevende publikum.

Det hele begynte på Mysen, der han debuterte under Veteran-VM i orientering - "fordi jeg var stor i kjeften"- som han selv sier. Siden har denne kjeften brakt ham til Ski-VM i Falun i -93, til OL på Lillehammer i -94, til VM i Trondheim i -97 og til Ramsau i -99, for å nevne noe. På Lillehammer var han speaker på langrennsstadion i tillegg til at han holdt de internasjonale pressekonferansene. Han har for lengst startet eget firma, er til daglig redaktør på Eurosport, skal til Lahti i 2001 og sannsynligvis til OL i Salt Lake City i 2002, og han er redd for at idretten ikke tar konkurrentene alvorlig nok. - Hvilke konkurrenter? - Idretten driver i underholdningsbransjen der det blir en stadig hardere kamp om kundene, og det er faktisk mange arrangører som fortsatt ikke har skjønt dette. Jeg savner mer profesjonalitet blant idrettsarrangører, det er nemlig ikke nok at selve arrangementet går knirkefritt; folk er vant til å få alt lagt i hendene og at det må skje noe mens de er der, og det blir dessuten en stadig hardere kamp for å få publikum til å komme. Man må i større grad inn med storskjermer og aktiviteter, og man må markedsføre dette. Idretten er en markedsvare enten man liker det eller ikke. - Hvordan ligger Holmenkollen an i denne sammenhengen? - De er proffe, de satser, de fornyer seg og er også bevisst Holmenkollanlegget som en flerbruksarena. Kjell-Erik Kristiansen behersker - foruten norsk - svensk, engelsk og tysk flytende og han kan gjøre seg forstått som speaker på finsk (!) spansk og italiensk. - Hva kjenntegner en god speaker? - Han må ha kunnskapene, ikke gå ut med informasjon før han er sikker (du husker Smirnoff under jaktstarten i Falun i -93?) og han må tenke på dramaturgien i konkurransen. - Dramaturgien? - Man må prioritere informasjonen. Det skjer alltid noe, og jeg tenker hele tiden på hva jeg skal utelate for å løfte frem det viktigste. - Blir det bra i Kollen i år? - Ja ja, det blir stor stas. På søndag blir det bare hopprenn, det tror jeg er en fordel. Det kommer fortsatt til å være spenning i verdenscupen både i langrenn, hopp og kombinert. Joda, jeg gleder meg. Det er en egen følelse å se ut over et stort folkehav, og særlig i Kollen, avslutter Kjell-Erik Kristiansen.

Holmenkollen - eldre nyheter

12 Mar 2000

Breakfast is served - the sun is shining

Av Skiforeningen | Holmenkollen

Thousands have been early birds and are already in Holmenkollen - being served breakfast. The sun is shining - and the weather-forcast is ideeal.

Strålende forhold i Holmenkollen

Av Skiforeningen | Holmenkollen

Det er en jevn strøm av publikum på vei opp i Kollen og mange har allerede benyttet sjansen til å få seg litt Spikersuppe og annet godt til frokost. I dag er det ingen grunn til å sitte hjemme. Det er i Kollen det skjer.

Record-howl - success - 128 db

Av Skiforeningen | Holmenkollen

This is a day for records. One of the most important ones was the "Holmenkollen Howl". The old record was from when Arnfinn Bergmann won the gold in the 1952 Olympics. Then the 100,000 spectators made a howl being measured to 122 db. This record was today beaten with 6 db - and "sounds" now 128 db.