Lokket av posten

På toppen av Grinderkollen er det kommet en kjentmannspost for perioden 2010-12. Dermed vil denne øde toppen få flere besøk. Grinderkollen er den høyeste toppen i Østmarka naturreservat, er 345 moh., og påstås å være den minst tilgjengelige i dette kjentmannsheftet. Vi gikk blåstien forbi Bøvelstad og Delisetra, videre på sti langs bekken fra Grinderen og derfra på et delvis synlig tråkk langs vestsiden av kollen til vi rundet østover og inntok toppen fra nord(vest).

Eldre bilder i kategori: Marka - sommer

Reservatgrensen

Av Nina Didriksen

Der hvor bekken fra Grinderen renner ut i Støttumfjorden, en del av Børtervanna, går grensen for Østmarka naturreservat. Det dekker 12,5 kvadratkilometer og ble fredet i 1990. Herfra anbefaler vi en tur til reservatets høyeste topp, Grinderkollen.

Grinderen

Av Nina Didriksen

Dette langstrakte vannet ligger midt i Østmarka naturreservat og hit går ingen merkede stier. Om vinteren krysser en skiløype i nordenden. Vil du oppleve det innerste, stilleste og fineste av Østmarka anbefaler vi en snusetur hit.

Snart ferdig

Av Nina Didriksen

Den gamle plassen Bøvelstadsetra blir satt i gang og skal bli DNT-hytte. Nå om dagen holder snekkerne på for fullt så hytta skal bli fin til turgåerne kommer. Tidligere varslet åpning har vært oktober, så gjenstår det å se om alt blir klart. Hytta ligger rett ved Østmarka naturreservat som byr på mange naturperler.