Her kan du telte

Fine teltplasser i Marka finnes det mange av. Her har vi samlet et utvalg av våre favoritter.

Foto: Magnus Nyløkken

Denne artikkelen stod opprinnelig på trykk i Snø & Ski nr. 2 2014.

Spålen i Nordmarka nordSpålen foto: Odd Tore Saugerud

Spålen er et langt og smalt vann i hjertet av Spålen-Katnosa naturreservat. De beste teltplassene er i nordenden og sydøstenden av vannet, i området rundt demningen. Vannet har en god bestand av ørretm sik og abbor, og ved gunstig vannføring er det fortsatt morsomt å fiske i Spålselva, som snor seg ned mot Katnosa.

Åbortjern i BærumsmarkaVenneråsen foto: Erik Unneberg

Start fra Fossum og følg veien til Østernvann. Herfra fortsetter du Abortjernsveien i stigning ca. 2 km. I sydenden av vannet er det en fin badeplass, og gode muligheter for telting. Området byr også på fin utsikt om du trekker litt bort fra vannet - oppover mot Venneråsen.

Eikestøa ved Store Sandungen i Vestmarka

Eikestøa omtrent på midten langs østsiden av Store Sandungen. Her er det fint å bade og å telte. Fiske er det også muligheter for. Stedet ligger svært usjenert til i forhold til alfarvei, så her føler man virkelig at man får være i fred. Skal du telte med barn? Sykle veien til du møter stien i nordøstenden av vannet, og ta resten av turen til fots.

Spinneren i Østmarka

Spinneren ligger i et område nord for Sandbakken som er på Naturvernforbundets liste over eventyrskoger. Her er det tidlig snøfritt, og variert natur. Her er det flere leirplassmuligheter i området, så bare bruk kreativiteten. Naturlig startpunkt for turen kan være p-plassen ved Sandbakken.

Søndre Heggelivann i KrokskogenSøndre Heggelivann foto: Erik Unneberg

Søndre Heggelivann ligger vakkert til på toppen av Gråseterveien. Rundt vannet finner du mange fine rasteplasser og teltplasser, og det byr også på godt fiske.