Sykkelaktivitet i Marka

Sensommer og høst er høytid for sykkelaktivitet i Marka! Vi oppfordrer til å ta hensyn, prøve nye veier og viktigst av alt: at du koser deg!

Vi møter sensommeren i Marka på søndag. Mellom kl. 11.30–13.30 står vi ved bommen på Sognsvann og gir deg tips til sykkelturer, sykkelkart – og en ringeklokke på sykkelen dersom du mangler det.

Sykkelmekk og guidet tur

Vi sørger for sykkelmekk, så om sykkelen trenger en rask overhaling bør du ta turen. I tillegg vil Per-Arne fra Skiforeningen ta med dem som vil på en 2-timers guidet sykkeltur på grusvei. Oppmøte ved oppstart kl. 11.30.

Sykle med hue

Også Sykle med hue-kampanjen går av stabelen på søndag. Dette er tredje året på rad friluftslivs- og sykkelorganisasjonene i Oslo-området går sammen for å gjøre det enda triveligere å gå og sykle i Marka. Målet er å sørge for et trygt og trivelig Marka for alle. Det blir mulighet for en sykkelprat 14 ulike steder i Oslo, Bærum og Lørenskog mellom kl. 10–15 søndag 21. august:

• Nordmarka:
  • Sørkedalen skole
  • Frognerseteren
  • Ullevålseter
  • Hammeren
  • Sognsvann
  • By
  • Franskleiv
  • Solemskogen
  • Badedammen Grorud
  • Rustadsaga
  • Skullerud
  • Ulsrudvann
  • Mariholtet
  • Losby
  • Bærumsmarka
  • Lillomarka
  • Østmarka

4. september på Skullerud

Søndag 4. september blir vi å finne ved Skullerudstua. Ta turen innom for en sykkelprat, markatips og enkel sykkelmekk. Også denne dagen blir det muligheter for å bli med på guidet sykkeltur – denne gangen på sti i nyetablerte Pionéren. Her vil det kreves grunnleggende terrengsykkelferdigheter for å delta. Les mer om dette her.

Sykkelvettreglene

1. Bidra til trivsel og trygghet i Marka. Vær positiv, oppmerksom og hensynsfull overfor alle brukere.
  2. Bruk hjelm, hansker, ringeklokke og lys. Sjekk sykkelen før turen. Ta med verktøy og lappesaker.
  3. Avpass fart og kjøring etter egne ferdigheter, turveiens vanskelighetsgrad, føreforhold og antall folk på turveiene.
  4. Sykle slik at du unngår at folk blir skremt og føler seg utrygge.
  5. Senk farten der turvei eller sti er uoversiktlig, svingete eller bratt. Husk at det også er biltrafikk i Marka.
  6. Varsle med ringeklokke og brems ned i god tid før du passerer andre.
  7. Brems ned til gangfart når du møter barn, eldre, funksjonshemmede, hunder og hester.
  8. Unngå å sykle i for store grupper.
  9. Legg turen til nye spennende steder. Unngå de mest brukte utfartsstedene, særlig i helgene.
  10. Unngå å skade naturen ved stisykling. Vær varsom ved fuktige områder. Ikke lag bredere sti.