Spektakulær overnatting i Kollen

Blant tusenvis av søknader var det to heldige par som vant et luftig opphold i toppen av Holmenkollbakken.

- Dette er noe av det største jeg har opplevd, sier Martine Volder. Lite visste hun om at hun skulle få sove i toppen av Holmenkollbakken sammen med kjæresten, Espen Schjerven, og bli fridd til da hun dro på jobb i går.

Paret var de første overnattingsgjestene i toppen av Holmenkollbakken som for anledningen er omgjort til en ”40kvm stor toppleilighet med panoramautsikt og unike skimuligheter”. Sammen med Airbnb gikk Skiforeningen tidligere i mars ut og søkte etter personer som kunne tenke seg en natt i toppen av et av Norges mest karakteristiske bygg.

- Responsen lot ikke vente på seg, og innen søknadsfristen gikk ut var det nærmere 4000 personer som kunne tenke seg en natt i ”norges kuleste toppleilighet”, forteller Jeanette Hansen, driftsansvarlig for Holmenkollen Kultur & turistanlegg i Skiforeningen.

Søkerne ble oppfordret til å være kreative i sine søknader, og den med best begrunnelse til hvorfor de fortjente en natt i Kollen vant.

- Espen Schjerven sin søknad skilte seg ut. Den var humoristisk, og han kunne fortelle at han selv som 14-åring hadde hoppet i Kollen. Da den tidligere skihopperen i tillegg kunne tenke seg å benytte anledningen til å fri til sin kjæreste gjennom 6 år, måtte vi bare la de få en overnatting, sier Hansen.

Leiligheten i toppen av Holmenkollen er en del av Airbnbs ”Night at”, der helt uventede overnattingssteder blir gjort tilgjengelige. For Holmenkollens del gjelder dette 26. og 27. mars, og dette er trolig første og siste gang tårnet leies ut på denne måten. Tidligere har man kunnet bo i et KLM-fly og i en taubane i franske Courchevel.

Espens intetanende kjæreste Martine visste lite om hva som skulle skje i går. Hun trodde de skulle av gårde på hytta, og skjønte ingenting da Espen bare måtte en tur opp i Holmenkollen først.

- Dette føles som om å vinne i lotto, først å få lov til å overnatte her oppe, og så bli fridd til. Det kan ikke bli bedre enn det, sier en lykkelig Martine Volder.

Nå er det bare å krysse fingrene for at neste par ut blir like lykkelige i leiligheten. Det er et amerikansk par som er flydd inn for anledningen.

- Den amerikanske jenta er skihopper, så paret bør ha gode forutsetninger for å trives her oppe, sier en smilende Jeanette Hansen.