Slik holder du varmen i kulda

Endelig er den kalde fine hvite tida over oss, og alt ligger til rette for lange deilige skiturer i Marka. Her gir vi deg tipsene til hvordan du holder varmen i vinter.

Foto: Magnus Nyløkken

Skiføret er på plass, og mange tester langrennskiene for første gang i disse dager. For tiden er vi inne i en skikkelig kuldeperiode, og det gjør at det kan være utfordrende å holde varmen når man er på tur i Marka. Her gir vi deg våre fem beste tips til hvordan du skal holde varmen gjennom vinteren:

1. Ullundertøy

Ull er gull. Alle vet at ull er bra, men når gradestokken kryper godt under nullpunktet er det helt essensielt å ha godt ullundertøy. Ull isolerer bedre enn superundertøy, og holder på varmen selv om det blir fuktig. I dag er er det mange gode ullprodukter laget av merinoull på markedet. Disse er garantert kløfrie. Vår favoritt er Brynjes Arctic dobbel høyhalser. Det er en to-lags høyhalser med nettingstruktur innerst mot kroppen kombinert med den beste merinoull på utsiden. Denne vil garantert holde deg varm på overkroppen.

2. Buff

En buff eller hals er aldri dumt å ha med seg på tur. De kan brukes til så mangt, og er ekstra nyttige når det blir skikkelig kaldt. Da kan de tres over hodet og brukes som ørevarmer i tillegg til å dekke til halsen. Vi kan anbefale vår egen kartbuff som i tillegg til å gi deg varme kan vise deg veien hjem ;-) Den kan kjøpes her.

LES MER: Se ukens turtips her.

3. Trefingershanske

Trefingershanske er genialt når kulda setter inn og fingrene sliter med å holde varmen hver for seg. Hvorfor ikke sette noen av de sammen og la de varme hverandre. Disse hanskene er skapt for langrennsturer under kalde forhold, og vi synes de har en god passform som gjør at de griper godt om langrennsstaven. Vi har testet Craft XC Split Finger hanske og er svært fornøyde med disse.

4. Varmesåler

Sliter tærne dine i kulda sier du? Svært mange av oss benytter skistøvleovertrekk i kulda, og disse gjør absolutt nytten sin. Ønsker du å ta den enda ett hakk for å sikre varme tær er varmesåler tingen for deg. Disse varmesålene har batterier som lades opp hjemme, og produsenten lover timesvis med varme såler i Marka.

LES MER: Fire tips til deg som bruker hodelykt.

5. Bonustips - mobillader

Hvem har vel ikke opplevd at batteriet på smarttelefonen takker for seg i kulda? Redningen er her. Ta med deg en liten portabel mobillader på tur. Det er en liten og nett sak som hjelper telefonen din i gang igjen. Vi har testet Goal Zero Switch 8 og er veldig fornøyde med den.

Følg med på føremeldingen for siste nytt om skiføret:  FØREMELDING