Skiglede til tusen på Skullerud

I fantastisk vintervær har over tusen blide barn og voksne kost seg med skileik ved Skullerudstua i vinterferien.

Tekst og foto: Magnus Nyløkken

– Løøype!!! Det er så vidt vi klarer å hoppe unna før Rawda (9) kommer susende nedover skileiken på Skullerud.

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Dere må passe dere, for noen ganger kjører jeg veldig fort, forklarer hun litt senere når vi får slått av en prat med henne og resten av familien.

Pappa Amjad har tatt med seg de tre døtrene sine, Rawda (9), Rama (7) og Roaa (5), til Skullerud flere dager i vinterferien slike at de kan teste langrennsskiene sammen med Skiforeningen.

– Jeg prøvde langrennsski her selv på mandag, men det var veldig vanskelig. Jentene er mye flinkere enn meg, sier Amjad leende.

For litt over ett år siden kom familien Shrek til Norge fra et krigsherjet Syria. Pappa Amjad sitter i solen og ser på døtrene boltre seg i snøen. Kontrastene til Syria er åpenbart store.

LES MER: Fem skiturer i vinterferien

– Pølser er veldig godt, men marshmellows er best, konstaterer Rama (7) når vi sitter rundt bålet og får igjen pusten noe senere.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Over tusen små og store har boltret seg i snøen ved Skullerudstua denne uken. Fra mandag til torsdag har det vært skileik og instruksjon for alle nivåer.  Mens vi er på besøk kryr det av blide mennesker på det store skileikområdet. Bedre skiforhold kan man knapt oppdrive. Noen er ute på sin aller første langrennstur, mens andre har blitt ordentlig varme i trøya og ”bånner” den provisoriske hoppbakken på nedsiden av stua.

– Dette har gått over all forventning. Hver dag har vi lånt bort nærmere 200 par ski og støvler. Her er det mange som har fått en fin introduksjon til langrennssporten, sier leder for ”Skiglede i vinterferien”, Petter Kolderup.

Takket være rause bidrag fra Ekeberg Rotary, Miljødepartementet, Bufdir og Sparebankstiftelsen DNB har prosjektet ”Skiglede i vinterferien” blitt en realitet.

LES MER: Bli med på Markadagen på søndag!

– Femten instruktører har vært i sving her hver eneste dag samtidig som vi har fått  god hjelp av Markatjenesten og Ekeberg Rotary.  Dette har vært en stor suksess og vi gleder oss allerede til nest år, avslutter en fornøyd Petter Kolderup.