Skiforeningen arrangerte snøseminar

Hvor går vinteren, idretten og det vinterbaserte reiselivet i årene som kommer? Skiforeningen var en av flere arrangører av et nytt frokostseminar med fremtidens snø-Norge som tema.

Grå eller hvit, lang eller kort, kald eller våt? Hvordan sikrer vi idrettsglede og reiseliv når vintrene blir varmere?

Onsdag 9. mars var en rekke klimaforskere, idrettsorganisasjoner, sports- og næringslivsnæringen samlet til en diskusjon om fremtidens vinter på Litteraturhuset i Oslo.

Det var den engasjerte firebarnsfaren, en av fire grunnleggere av magasinet Harvest og journalisten Kjetil Østli som innledet seminaret med å slå et kraftig slag for ski og snø.

Han beskrev med iver og humor hvordan livet som småbarnspappa utspilte seg når snøen uteble - og familien ble tvunget til å spille Yatzy og gå på kino for n'te gang en juleferie for to år siden.

- Alt blir enklere som småbarnsfar når det er hvitt ute. Dette er for meg både helt egoistisk, men mest av alt - en lengsel etter å fortsette å ha snørike vintre også i fremtiden, sa Østli.

HARVEST.NO: Forslag til kampsak: tenk på noe viktigere enn deg selv.

Deretter presenterte forsker ved Meteorologisk Insitutt, Dagrun Vikhamar Schuler hvordan den norske vinteren har endret seg fram til i dag. Med bilder av snørike vintre på 50-, 60- og 70-tallet var kontrasten stor til bildet fra Blindern målestasjon 9. februar i år.

Artikkelen fortsetter etter bildet fra debatten med Skiforeningens generalsekretær Erik Eide m.fl.

Også hydrolog ved Norges vassdrags- og energidirektorat, Hege Hisdal, presenterte dystre spådommer for den norske, hvite vinteren - dersom klimagassutslippene fortsetter i samme lest frem mot 2050 og 2100. Dersom vi ikke reduserer utslippene kraftig, vil vi måtte reise langt nord og langt opp i høyden for å finne snøen i fremtiden.

SE VIDEO: Opptak av seminaret er tilgjengelig 10. mars.

Også vinterturismen i Norge vil merke at snøen blir borte, dersom utviklingen fortsetter i samme tak. Det kunne frilanser og tidligere direktør i Virke Reiseliv, Hilde Charlotte Solheim fortelle. De kronene du som "skiflyktning" legger igjen på ulike vinterdestinasjoner i Norge har enorm innvirkning på lokalsamfunn og næringsliv.

Etter de engasjerte foredragsholderne hadde presentert sitt, var det klart for debatt om konsekvenser og tilpasningstiltak de ulike organisasjonene kan iverksette for å redde skiføret i fremtiden - spesielt for de yngre generasjonene.

LES MER: Kronikk av Erik Eide "Føret var mens føret er".

Skiforeningens generalsekretær, Erik Eide, slo tydelig fast at foreningens rolle som oppdrager av nye generasjoner er et av de viktigste bidragene til klimakampen vi kan iverksette:

- Når nye generasjoner lærer å bli glad i vinter, snø og natur, vil de også bli mer opptatt av å ta vare på den. Slik kan vi bidra til at disse tar gode, klimavennlige valg i fremtiden, sa Eide.

Også president i Norges Skiforbund Erik Røste, politisk rådgiver i Norsk Friluftsliv Siri Meland, planlegger i Trondheim bydrift Heidi Arnesen deltok i debatten.

Andre debattanter var:

• Inger Solberg, direktør i divisjon for Bærekraft Norge 2030, Innovasjon Norge
  • Andreas Smith-Erichsen, daglig leder i Ski-Star Hemsedal og styreleder i Alpinanleggenes landsforening
  • Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS
  • Ole K. Haugvik, reiselivsrådgiver, Buskerud fylkeskommune