På hjul gjennom Krokskogen og Nordmarka

Lyst på en litt annerledes tur gjennom Marka? Ringkollen er et flott utgangspunkt for sykkkelturer gjennom Marka. Her får du fin turbeskrivelse tilbake til byen.

Tekst og foto: Anette Borge

Start: Ringkollen

Endepunkt: Sognsvann

Lengde: Ca. 45 km

For hvem: Fin familietur med mye lett terreng

Stuer underveis: Kikut, Bjørnholt, Ullevålseter

Komme seg dit: Ta Skiforeningens sykkelbuss som går til Ringkollen lørdager og søndager.

Påmelding sykkelbussen

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sykkelsesongen er godt i gang, og mange har fått børstet støvet av sykkelen. I Marka ligger det hundrevis av kilometer med flotte sykkelruter klare og venter på deg. Her gir vi deg en av våre favoritter. Sykkelturen fra Ringkollen tar deg gjennom noen av de fineste områdene av Marka før du ender opp på Sognsvann på slutten av turen.

Turbeskrivelse

Fra Ringkollen sykler du asfaltveien nedover mot Øyangen. Ved Jonsetangen er du over på grus, og turen går videre langs vestsiden av vannet. Med Øyangen tilbakelagt kommer du til et kryss hvor du tar til høyre mot Storflåtan. Et lite stykke etter krysset, avløses grusveien av en drøy kilometer med trillesti. På mesteparten av strekningen er det lagt ut planker som gjør det enkelt å ta seg fram gjennom myrene. På vårparten kan det være nokså vått, så tørre sokker i sekken kan være lurt. Etter trillestien tar du til høyre på Spålsveien. Følg utforbakkene vest for Langtjern. Ved høyspentledningene tar du rett frem mot Storflåtan gård før du svinger til venstre mot Storflåtandammen. Ved demningen er det perfekt for en rastepause.

Veien går nå videre i retning Kringla. Fortsett sørover mellom Storflåtan og Vesleflåtan og i neste kryss tar du til venstre i retning Svarten og Langlia. Ved Kringla har du mulighet til å fortsette turen mot Sørkedalen. Denne ruta går mot Kikut og følger grusveien mot Sandungen gård. Ved Langlia tar du til høyre og sykler sørover langs langliavannet i snaut 1 kilometer. Her er det klart for dagens andre trillesti. Denne er nokså steinete og bratt. Har du med barn/sykkeltralle på turen, anbefales det å heller legge ruta om Sandungen, selv om denne er en del lengre.

Trillestien fører deg til Knappaveien. Ta nå til høyre mot Fyllingen. Etter noen effektive kilometer og litt lett klatring kan du straks ta deg en velfortjent pause på Kikut.

Les mer: Vi har samlet 1000 sykkelruter og turforslag med bilder og kart, til deg som vil bruke sykkelen i Marka

Etter en god hvil skal du sykle grusveien et lite stykke østover før du svinger sørover langs østsiden av Bjørnsjøen. Opp mot Bjørnholt skal du tråkke turens siste motbakker. Også her det muligheter for en kaffe og vaffel i helgene. Fra Bjørnholt gjenstår kun sjarmøretappen; en eneste lang utforbakke ned mot Skjærsjøen før du tar av mot Ullevålseter og endelig destinasjon Sognsvann.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Les mer: Sjekk ut sykkelrutene i Marka på kart her

Ta en avstikker til Helvete

Dersom du vil legge inn en liten avstikker på sykkelturen kan det fascinerende Bjørnsjøhelvetet anbefales. I bakkene utover fra Bjørnholt skal du passere krysset inn mot Rottungen. Når du passerer neste avkjørsel på venstre hånd kommer du straks til en blåsti på høyre hånd. Lås syklene og følg blåstien til fots. Etter ca. 500 meter tar du av ned til venstre på en umerket sti. Etter et par minutter vil du se Bjørnsjøhelvete, et smalt elveparti med en hengebru som gjør det mulig å passere strykene. Hvis du ikke har høydeskrekk bør du ta deg en tur ut på det gyngende byggverket. En kul opplevelse for både små og store.

PÅMELDING Sykkelbussen