Nytt Kjentmannshefte

Vi ønsker velkommen til lansering av ny Kjentmannshåndbok på Midtodden ved Maridalsvannet søndag 4. september kl. 12.

Skiforeningen inviterer til offisiell åpning for ny utgave av turguiden Kjentmannsmerket 2016, søndag 4. september kl.12. Arrangementet åpner med en minikonsert av musiker og markaforfatter Jørn Simen Øverli som vil fremføre viser fra Marka. Avdukingen av Kjentmannsposten skjer direkte etter minikonserten. Salg av Kjentmannshåndboken starter allerede fra kl. 10 på stedet.

Slik finner du fram til Midtodden.

Hvorfor Midtodden?

Turguiden Kjentmannsmerket gir deg 50 spennende steder du kan oppsøke i en periode på tre år. På hvert sted henger en postplakat. Turmålene er valgt utfra interessant historikk, vakker natur eller begge deler. Her på Midtodden hadde brukseier Iver Olsen en husmannsplass som han brukte som ferie- og selskapssted. Olsen eide Sandaker mølle og storgården Sandakerbakken. Han var en av Akers rikeste menn på den tiden.

Olsen førte et utstrakt selskapsliv med mange datidens «kjendiser» som gjester. Hit kom blant annet Lindeman som siden er spesielt kjent for sin samling av folkeviser. En av forpakterne til Midtodden på denne tiden (1862-67), var Margrete Pedersdotter og hennes mann. Hun var født i 1810 og ble en av Lindemans beste kilder om livet i Nordmarka og særlig musikk og sanger fra disse områdene. Margrete sang mange folkeviser for Lindeman som han noterte ned. Andre gjester hos Iver Olsen var P. Chr. Asbjørnsen, Aasmund Olavsson Vinje, Johannes Brun og kunstmaler J. E. Eckersberg.

Jørn Simen Øverlis minikonsert

Jørn Simen Øverli har samlet en mengde viser fra Marka og vil fremføre noen av dem i vår lille minikonsert. Han har utgitt visene både i bokform og på CD (Markaviser fra Nordmarka og Krokskogen 2012). Er du allerede godt kjent i Marka vil du dra kjensel på mange av stedene han synger om. Vil du bli mer kjent i Marka er dette en god start!

Jørn Simen hadde en konsert på Midtodden ved lanseringen av sin nye bok og CD i 2012. Han valgte stedet til minne om Ludvig Mathias Lindemans 200-årsjubileum. Får du lyst til å høre flere viser fra Marka kan du kjøpe CD’en og boken direkte fra Jørn Simen etter konserten (CD: 150kr, bok: 300kr, pakketilbud begge: 400kr i kontanter eller bestill på hans nettside.

Om Kjentmannsmerket

Dette er Kjentmannshåndbok nr. 14 etter relanseringen i 1990. Igjen håper vi at denne populære turkameraten vil gi deg inspirasjon til varierte turer i Maka både sommer og vinter. For nye venner har vi repetert noen klassiske poster. Til de som har fulgt oss noen år blir det selvfølgelig noe «nytt». Håndboken beskriver hver enkelt post, historikken, utsikten eller artige naturfenomener. Vi gir en anbefaling om posten er egnet på sommer- eller vinterføre og om den er barnevennlig eller ikke.

Det er som tidligere satt ut 50 poster fordelt på alle marker rundt Oslo, fra Hurumlandet og Kjekstadmarka i sør, til Vestmarka i vest og Krokskogen, Nordmarka og Romeriksåsene i nord, Østmarka i øst og til Sørmarka i sørøst. Postene står ute i 3 år og du kan løse inn et Kjentmannsmerke i gull, sølv eller bronse etter å ha tatt hhv. 40, 25 eller 15 av postene.

Hvordan skaffe deg Kjentmannshåndboken?

• Møt opp på åpningsarrangementet og kjøp den på stedet fra kl. 10
  • Bestill den i nettbutikken, og få den tilsendt direkte hjem i posten. Bestillinger mottatt før åpningen pakkes og sendes ut mandag 5. september
  • Kjøp håndboken over disk i Skiforeningens hus i Holmenkollen fra og med mandag 5. september. Åpningstid fra kl. 08.30–16.00 mandag til fredag.

Pris kr 250 for Skiforeningsmedlemmer, kr 380 for ikke-medlemmer

Adkomst Midtodden

Kollektivt: tog fra Oslo S til Kjelsås eller buss fra Aker brygge til Brekkekrysset. Følg turveien som går på østsiden av Maridalsvannet, Midtoddveien (den gamle gårdsveien til Midtodden). Ta en stikkvei ned til venstre, ned til en gresslette med restene av grunnmurene til plassen på Midtodden. Plassen og posten ligger på østsiden av jernbanen.

God tur, og vel møtt! PS: det er ikke benker eller stoler til å sitte på under minikonserten.