Oppdatert maskinpark

Det krever sitt å opprettholde en optimal utskiftingstakt for en maskinpark bestående av 25 scootere og 12 løypemaskiner. Da er det fantastisk å få støtte til fornyelse av parken, og denne sesongen har vært strålende i så måte.

I mars kunne vi avduke ny scooter med sporutstyr fra Stiftelsen Nora og Ole Anker-Rasch til fremme av kulturelle og ideelle formål. Scooterens arbeidsområde blir løypene i Nordmarka syd med utgangspunkt fra garasjen på Kikut.

Den nye scooteren vil bli brukt til å preparere scooterløypene i området gjennom sesongen, og hovedløypene i retning Frognerseteren og Sørkedalen når det er mindre snø. Svært mange vil få gode skiopplevelser som følge av gaven.

Det mange ikke vet, er at scooteren også er et veldig nyttig arbeidsverktøy for å rydde løypene.

Særlig mot slutten av sesongen benyttes den til å rekke over større områder i forbindelse med merking og saging av grener. En ekstra fordel er at snølaget og scooteren gjør at man kommer opp fra bakken og får saget høyt på trærne.

Scooteren, med det gode sporutstyret, er moderne og miljøvennlig med hensyn til drivstofforbruk og utslipp. Løypebas i Nordmarka syd, Andreas Henriksen, er svært fornøyd med å ha fått et godt, pålitelig redskap slik at han ikke bruker unødig tid på vedlikehold. En stor takk til Stiftelsen Nora og Ole Anker-Rasch!

I slutten av januar feiret vi ny løypemaskin på Romeriksåsene med båltreff på Sjonken. Innkjøpet av denne løypemaskinen var et gedigent spleiselag mellom Nannestad kommune, Sparebankstiftelsen DNB, Idrettsforbundet og Kulturdepartementet. Sammen med Skiforeningens egenandel ble prepareringsmaskinen finansiert.

Skigåing er en viktig – og rimelig – helseforebyggende aktivitet og det var gledelig å se den store aktiviteten i løypene på Romeriksåsene som også er et svært snøsikkert sted med tidlig skiføre. Maskinen er nå arbeidsplassen for vår dyktige løypebas Jarle Jensen som har frydet seg over en forbedret arbeidsplass med en maskin som kan lage enda bedre løyper.

Skiforeningens område på Romeriksåsene strekker seg fra Glitre i sydvest, Bekkestua/Sjonken i vest, Koperud i nord og Grua/Harestua/Ås i vest. En stor takk til Nannestad kommune, Sparbankstiftelsen DNB, Idrettsforbundet og Kulturdepartementet!

I februar møttes vi på Kikut for å glede oss over ny løypemaskin til området Nordmarka nord. Maskinen var finansiert gjennom en gave fra Hans Herman Horns Fond.  Maskinen vil være arbeidsplassen til vår driftige løypebas Petter Biong som har ansvaret for løypene helt fra Kikut i syd til Stryken i øst, Svartbekken/Mylla i nord og Tverrsjøen/Katnosa i vest.

Hans Herman Horn er fortsatt, og har alltid vært en ivrig skiløper. At han har valgt å støtte løypearbeidet i Skiforeningen på denne måten i en årrekke, og blant andre gode formål, har hatt uvurderlig betydning for oss i Skiforeningen. Hans Herman Horn har også bidratt betydelig til maskiner, stuer, totalrenovering av Skiforeningens hus, snøproduksjonsanlegg og mange ulike tiltak for alle ansatte i Skiforeningen. Igjen – en stor takk til Hans Herman Horn!