Kronprins Haakon besøkte Friluftsglede

Det var en opplagt og turglad Kronprins som var med barna fra Tveita skole ut på tur. – Skiforeningen danner gode vaner tidlig gjennom Friluftsglede, sa Kronprinsen.

På årets første vinterdag, i strålende sol og med hvitt rim på gresset møtte 41 ivrige barn fra Tveita skole Kronprins Haakon for å vise ham det de har lært på Friluftsglede i høst. Friluftsglede er et prosjekt som lærer barn å trives ute i naturen gjennom lek, læring og refleksjon.

LES MER: Dette er Friluftsglede.

– Gode opplevelser som barn danner et viktig grunnlag for å drive mer friluftsliv som voksen. Det at Skiforeningen tar inn refleksjon og direkte nærkontakt med naturen inn i opplegget synes jeg er veldig bra, sa H.K.M. Kronprins Haakon.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Friluftsglede er et gratis pedagogisk opplegg tilrettelagt for barn og voksne som vil lære mer om Marka og friluftsliv. Tilbudet rettet mot skoleklasser med høy andel minoritetsspråklige elever har pågått siden 2008. Mer enn 10.000 barn har vært med på prosjektet siden det startet.

– Barna som er med på dette er gode forbilder for sine søsken og foreldre. Vi håper det bidrar til at hele familien blir med ut. Vi ønsker å komme tidlig inn for å danne godt erfaringsgrunnlag for fremtiden, sa Skiforeningens nye generalsekretær Erik Eide.

Tok nytt "indianernavn" for anledningen

I løpet av morgentimene gikk elevene gjennom sine egenvalgte indianernavn, observerte treets forandringer, snek seg gjennom en spesiallaget hinderløype i skogen og fikk prøve å tenne bål. Deretter var det pinnebrød og pølser på bålet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Det er gøy å få være med så entusiastiske barn som bare er tilstede og opplever alt på sin egen måte. Jeg tror dette er med på å senke dørstokken for naturopplevelser senere i livet. Det er viktig at Skiforeningen jobber for å senke terskelen for natur og friluftsliv, sa «Blå Himmel» - eller Kronprins Haakon som han også er kjent som.

Generalsekretær Erik Eide tar utfordringen: - Vi vil vise at du ikke trenger dyrt og fancy utstyr for å være ute. Det viktigste er å ha kunnskap om naturen og å ha kjent på godfølelsen man får av å være i Marka. Da vil du fort bli med ut igjen, sier Eide.

FAKTA OM FRILUFTSGLEDE:

• Et prosjekt i regi av Skiforeningen startet i 2008
  • Omfatter aktivitetsdager og rene tilrettelagte opplegg rettet mot skoleklasser med høy andel minoritetsspråklige elever
  • Mer enn 10.000 barn har vært med på Friluftsglede siden oppstarten. I år er 3000 barn med på opplegget

LES MER: Friluftsglede for skoleklasser.