Fem tips som får barna med på uteaktivitet

Synes du det kan være vanskelig å motivere barna til å bli med ut? Skiforeningen gir deg fem tips til morsomme aktiviteter barna vil like.

Å være ute sammen som familie bør være en hyggelig opplevelse for både barn og voksne. Men for å gjøre barna motiverte FØR uteaktiviteten, bør du være sikker på at aktiviteten gjennomføres på barnas premisser, og at lek, fantasi og moro er sentrale elementer.

Skiforeningen er tilhenger av å gjøre naturen spennende, gjennom å vise barna mulighetene som finnes ute. Samtidig er mestringsfølelse et viktig element, som også bidrar til trygge erfaringer de tar med seg videre i livet.

Her er våre tips til morsomme aktiviteter som kan trigge barns eventyrlyst!

1. Inviter barna med på ute-restaurant

Hva med å legge middagen ute i det fri, enten det er i nærmeste park, skogholt eller markastue? La barna bestemme - kanskje de vil grille pølser, lage pinnebrød, vafler eller pannekaker? Ta med noen grønnsaker i en liten boks, eller litt suppe på termos. Og ta med duk/teppe, bestikk og tallerkner - lag deres egen restaurant ute i det fri! Her får du tips til hva du kan lage.

Husk at det ikke er lov å fyre opp bål unntatt på anviste bålplasser i perioden 15. april til 15. september. Les mer om bålvett her.

2. Lag skattejakt

En enkel, men morsom aktivitet er å leke skattejakt sammen. Bestem dere på forhånd for hvilke "skatter" dere skal lete etter. Kanskje en stein med en kul form, en uventet ting man ikke trodde man skulle finne, det rareste treet dere kan finne, eller det høyeste - eller hva med det fineste stedet å ta en liten hvil? Kanskje dere skal bestemme dere for noen tøffe premier til den som finner flest skatter?

3. Prøv noe helt nytt!

Det finnes noe ingen i familien har prøvd før. Kanskje dere har hatt lyst til å padle kano sammen, men aldri gjort det? Det finnes kanoutleie på flere av markastuene, for eksempel Vangen skistue i Østmarka eller Kikutstua i Nordmarka. Å padle kano er morsomt, utfordrende og er en fin aktivitet familien kan gjøre sammen som ikke krever for mye forkunnskaper.

På Skiforeningens Friluftsskole i sommerferien får barna prøve mange spennende aktiviteter som fisking, padling, klatring, bading, orientering, lage mat på bål og mye annet. Vil du vite mer om Friluftsskolen?

4. Dagens utfordring!

Lag en utfordring som innebærer å være ute. Hva med å ta årets første bad i et av markas fine badevann? Eller hvem kan klatre til toppen av treet fortest? Her får du tips til fine badevann i Marka.

5. Overnatte ute

Alle drømmer om fantastisk utsikt, mye plass og frihetsfølelse - hva er vel bedre enn å finne en fin leirplass og overnatte ute sammen? Enten du sover i telt eller under åpen himmel blir dette en opplevelse dere husker. For barna blir ofte teltturen eventyret som ble virkelighet! Tips til fine teltplasser finner du her