Velkommen til Finse

Vi inviterer alle til en opplevelsesrik høyfjellshelg på Finse for hele familien 10 - 12. mars 2017. Snøgaranti :)

10 - 12. mars 2017 inviterer Skiforeningen alle til en helt spesiell helg på Finse. Hit har eventyrere og skifolk kommet i over 100 år, og flere av dem satte dype spor i både Skiforeningen og den nasjonale skihistorien. Programmet byr på både aktive og historiske opplevelser. Her kan man kjøre hundespann, teste ut skiseil, bygge iglo/snøhule, lære hva som trengs for lange ekspedisjoner og kortere eventyr, gjenoppleve kappløpet til Sydpolen, høre på spennende foredrag fra polare bragder og mye mer.

Turen til Finse går med toget, og rett utenfor døra på flotte og tradisjonsrike Finse1222 hotell er det et eldorado for flotte vinteropplevelser.

Helgen gjennomføres i samarbeid med opplevelses-spesialisten Yourway

Les hele programmet her: Program

Skiforeningsfestival 10-12.mars 2017 from Skiforeningen on Vimeo.

Program:

Fredag 10. mars

16:20 Ankomst fra Oslo – innsjekk på Finse 1222 (avreise fra Oslo 12:03)

19:58 Ankomst fra Oslo – innsjekk på Finse 1222 (avreise fra Oslo 15:43)

19 - 21:00 Finse1222 sin velkjente suppemiddag

21:00 Velkommen til Finse og presentasjon av program – i spisesalen

Lørdag 11. mars

08:00 Frokost

10:00 Aktiviteter – Hundekjøring, skiseiling, skiturer, ekspedisjonskurs, igloobygging, skiturer, Finse skisenter, polare aktiviteter – ca 3 t.

13:00 Lunsj serveres i Millibar/resepsjonen

14:00 Aktiviteter – Hundekjøring, skiseiling, skiturer, ekspedisjonskurs, igloobygging, skiturer, Finse skisenter, polare aktiviteter – ca 3 t.

17:00 Historien om kappløpet til Sydpolen i Framheim

17:00 Kino i Peisestuen og aktiviteter på Møteloftet (for de minste)

19:00 Middag i restauranten for store og små

20:00 Sosialt, Kids Disco i Boggi’n. Millibar, Langbordet, Peisestua og Boggi’n er åpen for alle.

Søndag 12. mars

08:00 Frokost og smøring av nistepakke til lunch

10:00 Aktiviteter: Skiturer (f.eks. Klemsburunden) skiseiling, skiturer, Finse skisenter, polare aktiviteter – ca 3 t.

14:36 Avreise fra Finse (ankomst Oslo 19:07)

Nivåer

Helgen legges opp veldig fleksibelt og alle kan være med. Man melder seg på ulike aktiviteter og kan prøve det meste i løpet av helgen. Vi legger opp til at programmet skal passe for både barnefamilier og enkeltpersoner. Og uavhengig av av erfaring og ferdighetsnivå skal du kunne ha en fantastisk opplevelse denne helgen.

• Kr 3.950,- (pr voksen)
  • Kr 1.950,- (12-15 år)
  • Kr 1.750,- (6-11 år)
  • Barn under 6 år - gratis (25 kr i adm. gebyr)

Inkludert

• Overnatting fredag til søndag på Finse1222. Dobbeltrom eller familierom. (Ønsket romtype kan formidles senere).
  • Alle aktiviteter, foredrag og program for øvrig.
  • Seks måltider (hvorav 2 selvsmurte nistepakker til lunsj).

Ikke inkludert

• Togbilletter t/r Finse.
  • Drikke til maten.

Reise

Togbilletter bestilles av den enkelte på www.nsb.no

Utstyr

Her finner dere et forslag på personlig utstyr. Det er opp til hver enkelt å ta med mer eller mindre enn det som er beskrevet.

Vær og temperatur

For å få en god opplevelse ute er det viktig å holde seg både varm og tørr og været på Finse kan variere. Du kan forvente en gjennomsnittlig temperatur på 3-4 minusgrader og litt vind. Men det kan også bli -25C og kraftig vind. Det beste tipset er å sjekke værmeldingen i dagene før avreise.

Sekk eller bag?

Toget stopper i praksis foran døren til hotellet Finse1222. Det betyr at det ikke spiller så stor rolle hva du pakker i, men det kan være lurt å ha med en liten dagstursekk til tur.

Ski

Vi vil absolutt anbefale å bruke fjellski for turer på Finse, i og med at det ikke prepareres faste løyper på Finse vil skiopplevelsen bli mer positiv med fjellski og staver med stor trinse, enn med “spinkle” racing-ski og staver med liten trinse.

For skiseiling er randoski, alpinski eller telemarkski en forutsetning.

Fjellski, randoski, staver og støvler kan medbringes selv, eller leies fra Finse 1222.

Publisert 28.02.2017